Lada
Alles wissen

Tweedehands Lada kopen?

Lada tweedehands auto kopen

Het Russische merk Lada is eigenlijk een uitvinding van Fiat, de autofabrikant uit Italië. Die kreeg halverwege de jaren 60 van de vorige eeuw toestemming om een productiehal te laten bouwen bij de stad Toljatti, in het zuidwesten van Rusland. Hiertoe werd het bedrijf AvtoVAZ opgericht. Deze nieuw opgezette autofabriek ontving de rechten van de Fiat 124-middenklasser, die in 1967 tot Auto van het Jaar was uitgeroepen door de belangrijkste West-Europese autobladen. Het eerste resultaat van de samenwerking tussen Italië en Rusland rolde begin jaren 70 van de band, en was de VAZ 2101. Veranderingen ten opzichte van de Fiat 124 betroffen onder meer een nieuwere door Fiat ontwikkelde 1,2 liter motor, een zwaarder chassis, een hogere wielophanging en remtrommels bij de achterwielen in plaats van remschijven.

Klaar voor de export

Hoewel de compacte sedan in Rusland zelf bekendheid kreeg als de Zjigoeli, werd voor de exportmodellen gekozen voor het gemakkelijker uit te spreken Lada, wat 'eensgezindheid' betekent. Voor het bedenken van een passende exportnaam was in de zomer van 1971 een wedstrijd uitgeschreven door het Russische automagazine Za Rulem. In eerste instantie mocht AvtoVAZ de auto niet verkopen in landen waar de Fiat 124 op de markt was. Toen de productie van de Italiaanse tegenhanger in 1974 werd beëindigd, kregen de Russen alsnog groen licht om hun versie naar het westen te exporteren. De VAZ 2101 werd in Europese landen overigens onder verschillende Lada-typeaanduidingen verkocht, waaronder 1200, 1200s en 1300. De goedkope en robuuste auto die tot 1988 gemaakt werd, bleek met miljoenen verkochte exemplaren een groot succes.

Introductie van de Niva-terreinwagen

Een nieuw model werd geïntroduceerd in 1977. De vierwielaangedreven Lada Niva beschikte over een 1,6 liter motor. In tegenstelling tot de 1200 werd deze terreinauto geheel zelf ontworpen. Afgezien van enkele kleine aanpassingen is de Niva vrijwel onvervanderd gebleven. In de jaren 90 werd de motor vervangen door een 1,7 injectiemodel, terwijl er ook exemplaren voorzien van een 1,9 dieselmotor werden uitgebracht. Dit alles vond plaats naar aanleiding van een strengere milieuwetgeving voor auto's. Met een uitstoot van 264 tot 282 CO2 per kilometer is de Niva echter nooit de schoonste auto geworden. Hoewel hij nog steeds in productie is, is de export naar Nederland daarom in 2010 gestaakt.

Recente modellen van Lada

Medio jaren 80 werd het hatchbackmodel Samara gepresenteerd, waarvan de vierdeurs-sedanuitvoering in 1991 onder de naam Diva in Nederland verscheen. Beide types zijn slechts mondjesmaat verkocht in Europa. In 1995 lanceerde de autofabriek de 100-serie als opvolger van de Samara, onder andere bestaande uit de 110-sedan en de 111-combi. Vanaf 2007 is de 100-serie vervangen door de Priora, die net als de in 2004 verschenen sedan Kalina ook naar Nederland werd geëxporteerd. Rond 2011 is de Nederlandse verkoop beëindigd, waardoor voertuigen van het merk hier vrijwel nog uitsluitend als tweedehands auto verkrijgbaar zijn. In de jaren daarna werden nieuwe modellen als de Largus, de Granta en de Vesta ontwikkeld.