Dacia
Alles wissen

Tweedehands Dacia kopen?

Tweedehands auto uit Roemenië naar Frans model

Dacia is een Roemeens automerk dat al tientallen jaren nauw verbonden is met het Franse Renault. Na in 1952 aanvankelijk te zijn opgezet voor de productie van vrachtwagenonderdelen, werd het werkterrein van de in Zuid-Roemenië gevestigde fabriek vijftien jaar later verlegd naar personenauto's. Hiertoe maakte men gebruik van de kennis, ervaring en specialisten van Renault. Ook bij de productie en tijdens de latere ontwikkelingen rond Dacia zou Renault een grote rol spelen. De eerste personenwagens die van de band kwamen, waren bijvoorbeeld gebaseerd op modellen die het Franse automerk aan het begin van de jaren 60 uitbracht. Voor zowel het 1100- als het 1300-type van het Roemeense merk, was de Renault 8 de inspiratiebron. Daartoe hadden beide landen een licentieovereenkomst afgesloten.

Nieuwe designs en innovaties

In eerste instantie kwamen ook de onderdelen voor de auto's nog uit Frankrijk, maar vanaf 1969 werd steeds meer in het Oost-Europese land zelf geproduceerd. De import beperkte zich daarna nog slechts tot carrosserieonderdelen en het mechanische gedeelte. Hoewel Roemenië destijds behoorde tot het communistische Oostblok, werd de Dacia ook veel verkocht op de westerse markt. Naast onder meer Canada en Zuid-Amerika, bleken ook Nederland en Groot-Brittannië goede afzetgebieden voor het automerk. Aan het begin van de jaren 70 werden noviteiten geïntroduceerd binnen de bestaande modellen. Luxevarianten als de 1300L en de 1301 Lux Super beschikten bijvoorbeeld over achterruitverwarming en een radio. Daarnaast verschenen andere versies van de 1300, waaronder de 1300F (zonder achterbank, maar met meer ruimte voor goederen) en de 1302 pick-up.

Meer ruimte voor goederen én passagiers

Ook in de jaren 80 bleef Dacia een belangrijke producent van Oost-Europese wagens. Men bracht regelmatig nieuwe modellen op de markt, zoals de 1310 Limousine en de als hatchback uitgevoerde 1320CN1. Het 1320-type kreeg in 1991 een nieuw design als de 1325 Liberta. In de jaren daarna werd geëxperimenteerd met alternatieve ontwerpen. Voorbeelden hiervan zijn van meer laadruimte voorziene auto's als de 1309, de 1600 en de Star en de 1308 Jumbo, een camper. Rond 1995 lanceerde de fabrikant de Dacia Nova. Doordat de ontwikkeling van deze sedan ruim tien jaar in beslag nam, was dit model op het moment van zijn introductie direct al weer verouderd. De herziene 1998-variant met plaats voor zeven personen werd populairder.

Moderne tweedehands auto voor betaalbare prijs

Aan het eind van de jaren 90 nam Renault het merk over en werd begonnen met het ontwerpen van modernere auto's. Na 2,5 miljoen exemplaren kwam in juli 2004 het laatste 1310-model uit de fabriek. Een belangrijk punt voor Renault was dat ook de nieuwe types betaalbaar zouden blijven voor het kleine budget. Een van de eerste successen was de gezinsauto Logan, die in september 2004 verscheen. Afhankelijk van het afzetgebied lag de nieuwprijs ervan tussen de 5000 en 9000 euro. Zijn opvolger is de Sandero, een hatchback. Ook het in 2010 gepresenteerde SUV-model Duster is een van de populairdere Dacia occasions.

Meer Dacia