Fiat
Alles wissen

Fiat Multipla: een spraakmakende MPV

De Fiat Multipla is een auto waar de meningen op z'n zachtst gezegd nogal verdeeld over zijn. Een jaar na de introductie in 1998 was de auto te zien op de tentoonstelling Different Roads, Automobiles For The Next Century in het Museum Of Modern Art (MOMA) vanwege zijn bijzondere vormgeving. In datzelfde jaar had de Multipla de twijfelachtige eer te worden uitgeroepen tot de Lelijkste Auto bij de Top Gear Awards. Mooi of lelijk, de verschijning van de Multipla zorgde op de valreep van de twintigste eeuw in elk geval voor heel wat reuring. De Multipla is bovendien een aantrekkelijke tweedehands auto.

Plomp, stabiel en wendbaar

De Fiat Multipla kwam al in 1956 op de markt als ruimteauto met plek voor zes personen. Na tien jaar stopte de productie. In 1998 werd de Multipla geïntroduceerd als een compacte gezins-MPV. De bijzondere vormgeving die dit model een plek in het MOMA opleverde schuilde vooral in de brede bollende rand met extra verlichting onder de voorruit. Dit gaf de wagen een eigenzinnige en wat plompe aanblik. Bovendien telde de Multipla twee zitrijen voor drie personen waarmee deze auto in de breedte zitruimte bood aan in totaal zes volwassenen. Met een breedte van een kleine 1,90 meter en een lengte van nog geen 4 meter wilde de Multipla maar niet in de smaak vallen bij het grote publiek. Liefhebbers van de Multipla roemen de auto echter vanwege zijn stabiele wegligging en wendbaarheid.

Een nieuw gezicht

Bij de facelift die de Fiat Multipla in 2004 onderging, verdween de bolle rand onder de voorruit waardoor deze gewoon aansloot op de motorkap en de auto een wat ꞌnormalerꞌ smoel kreeg. Bovendien is deze 10 centimeter langer, zodat ook de lengte-breedteverhouding beter klopt. Wel bleven de twee zitrijen. De nieuwe generatie Multipla rijdt op benzine, op diesel en op aardgas. Met een 1,9 liter JTD-motor, een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 12,2 seconden en een topsnelheid van 176 km/u is dit de snelste Multipla. De benzineversie en de aardgasversie trekken aanzienlijk trager op en hebben meer toeren nodig om op gang te komen.

Flexibel interieur

Met zes zitplaatsen binnenin is het interieur van de Multipla ongeveer gelijk gebleven. De auto is onder meer voorzien van een uitgebreid dashboard met deels stoffen bekleding en een hoog schakelpookje - dit laatste vanwege de middelste stoel. Deze kan naar achteren worden geschoven, maar ook naar voren worden geklapt, zodat deze als armsteun (inclusief bekerhouders) dient. Desgewenst kan deze stoel worden vervangen door een koelbox. De Multipla wordt geroemd om zijn ruimte. De kofferbak heeft 430 liter inhoud. De achterbank kan voorover worden geklapt, de banken kunnen tegen de voorstoelen worden geklapt en ze kunnen ook uit de auto worden gehaald om nog meer laadruimte te creëren. Op het gebied van veiligheid is de Multipla uitgevoerd met dubbele buitenspiegels met een geïntegreerde dodehoekspiegel. In 2007 werd de Fiat Multipla van de Nederlandse markt gehaald, maar als tweedehands auto duikt deze nog regelmatig op in het straatbeeld.