FISKER
Alles wissen

Tweedehands FISKER Karma kopen?

Fisker Karma: een hybride en luxe sportsedan

De Fisker Karma is een luxueuze, hybride sportsedan, die werd geproduceerd door Fisker Automotive tussen 2011 en 2012. De auto's werden gebouwd in Valmet Automotive in Finland. De productie werd in november 2012 stopgezet als gevolg van financiële problemen. In totaal zijn er sinds 2011 ongeveer 2.450 Karma's gebouwd. In november 2013 vroeg Fisker Automotive faillissement aan en Hybrid Technology LLC nam het bedrijf over voor 25 miljoen Amerikaanse dollar.

Na een financiële herstructurering als gevolg van het faillissement en de verkoop van een deel van de activa van het bedrijf aan het Chinese bedrijf Wanxiang, werd bekendgemaakt dat de nieuwe eigenaren van plan waren om de productie tegen het einde van 2014 of begin 2015 te hervatten. In april 2015 kondigde de Wanxiang Group aan om de Fisker Karma in 2016 in een verbeterde versie wederom op de markt te brengen en wel onder de naam Elux Karma.

Direct door elektromotor aangedreven

De Fisker Karma is de meest bekende auto met range-extender. Dat betekent dat de wielen van de auto direct worden aangedreven door de elektromotor. Een door de verbrandingsmotor aangedreven generator levert stroom aan de elektromotor, maar kan ook worden gebruikt voor het opladen van de batterij. Het voertuig beschikt over twee achterin geplaatste elektromotoren, die een maximaal vermogen van 300 kW hebben, alsook een brandstofmotor met een vermogen van 260 pk en een 20 kWh-accu.

De Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) beoordeelde de Karma vanwege het zeer kleine cabine-interieur als een subcompact. Nadat de oorspronkelijke streefdatum van eind 2009 voor de lancering van de eerste Karma niet werd gehaald en deze nog een paar keer werd uitgesteld, vonden de eerste leveringen uiteindelijk plaats in de VS eind juli 2011. De levering aan particuliere klanten begon in november 2011. Tot december 2012 werden er ongeveer 1.800 stuks in Noord-Amerika en Europa geleverd.

Extravagant en opvallend

Hoewel er nog enige onzekerheid bestaat over de nieuwe plannen van Wanxiang met betrekking tot de Fisker, is er wel een degelijke selectie van gebruikte Karma's te koop als optie voor wie deze auto in bezit wil hebben. Alle Karma's die werden verkocht in de oorspronkelijke productie waren 2012- modellen. De voertuigen die momenteel te koop zijn, blijken over het algemeen een lage kilometerstand hebben. Het aantal Karma's dat als tweedehands auto te koop wordt aangeboden is niet erg groot, maar zij vertegenwoordigen wel een vrij groot deel van de ruim 2.450 auto's die zijn gebouwd vóór het faillissement van Fisker.

Naar verluidt zal Wanxiang het oorspronkelijke ontwerp grotendeels behouden, maar worden de problemen van de eerste producties aangepakt. Ook zou de bouw op een andere locatie plaatsvinden. Ondanks alle problemen bestaat er geen twijfel over dat de Fisker Karma een prachtige auto is, met een ontwerp zo extravagant en zo opvallend, dat eigenaren van een Karma er nog steeds voor worden aangeklampt. Nu al bijna vier jaar na de stopzetting van de productie van de oorspronkelijke Karma. De slanke, lage, zwierige lijnen lieten de menigte bij de onthulling op de 2008 Detroit Auto Show al versteld staan. Dat doet deze prachtige hybride Fikser Karma met zonnepaneel nog steeds.