Toyota
Alles wissen

Toyota Starlet: nog steeds ongekend populair

De Toyota Starlet is de voorganger van de Toyota Yaris, beide een compacte hatchback. De Starlet werd van 1978 tot 1999 geproduceerd. Dit model is dus al geruime tijd niet meer in productie, maar de auto is nog ruimschoots verkrijgbaar als occasion. De auto is vanwege zijn zuinige verbruik en goede rijprestaties nog steeds zeer populair als kleine gezinsauto: betrouwbaar en degelijk, met een uiterlijk zonder poespas, dat door de jaren heen niet al te ingrijpend is veranderd.

Publica Starlet

In 1973 introduceerde Toyota de voorganger van de Starlet, namelijk de Publica Starlet. Dit model verving de Toyota Publica. De letter P die in de verschillende series Starlet wordt gebruikt, verwijst nog naar deze oorsprong. De wagen zag eruit als een verkorte versie van de Corolla en is nooit op de Europese markt geweest, dit is opmerkelijk aangezien kleine Japanse auto's hier wel zeer populair waren.

Populair in tuningwereld

De eerste generatie Toyota Starlet (P6-serie) kwam in 1978 in productie en was specifiek gericht op de buitenlandse markt. De wagen was verkrijgbaar als driedeurs en als vijfdeurs in onder meer de varianten Standard, De Luxe, Sprint en SE. De Sprint was een klein racemonstertje, dat was uitgerust met een 1290 cc motor, een vijfversnellingsbak en een toerenteller. Deze eerste generatie had achterwielaandrijving, waardoor hij, evenals zijn opvolgers overigens, nog steeds een populaire auto is in de tuningwereld. In Japan werd er ook een stationwagen-variant van de Starlet uitgebracht: de Van.

Tweede generatie

In 1985 maakte de oude generatie Starlet plaats voor de P7-serie, de eerste met voorwielaandrijving. Hij was beschikbaar met een 54 pk-motor van 1,0 liter en een 75 pk-motor van 1,3 liter en als dieseluitvoering met een 1,5 liter-motor. Deze generatie is verkrijgbaar in meer uitvoeringen dan zijn voorganger. In 1987 kreeg de Starlet een facelift waarbij de neus en achterverlichting werden aangepast en de wagen grotere bumpers kreeg.

Rondere vormen

De P8-serie die in 1990 het levenslicht zag, kreeg rondere vormen dan zijn voorgangers. Het motorgamma omvat twee benzinemotoren van 1,0 liter en 54 pk, 1,3 liter van 75 pk en een dieselmotor van 1,5 liter en 54 pk. De motoren zijn sterk en zuinig dankzij het voor die tijd vernieuwende gebruik van multipointinjectie en drie kleppen per cilinder. In Europa was de 1,3 liter XLi het meest verkochte exemplaar. In 1990 werd de Starlet GT Turbo geïntroduceerd, het topmodel onder de Starlet-modellen. Deze kwam met een turboversie van Toyota's E Engine van 135 pk. Evenals de turboversie die hem voorging is hierin ook TEMS toegepast, Toyota's eigen ontwikkelde veringsysteem.

Van 12 naar 16 kleppen

De vierde generatie Toyota Starlet werd uitsluitend geleverd met een 1,3 benzinemotor van 75 pk. Een opvallend detail in het exterieur is de knik onder het portierraam. De twaalfklepsmotor van de vorige generaties is vervangen door een iets zuiniger zestienklepper. Ook deze generatie wordt geroemd om zijn rijgedrag: soepel schakelen, stevig remmen en een stabiele wegligging. De productie van de Toyota Starlet stopte in 1999, maar hij is nog steeds ongekend populair als tweedehands auto.