Mercedes-Benz E 500 BRABUS 6.1 (426pk) - Zeer zeldzaam - Origineel - Y

Gewijzigd sinds > 1 maand

Mercedes-Benz E 500 BRABUS 6.1 (426pk) - Zeer zeldzaam - Origineel - Y

(Financieren?)€ 21.900,-
  • BouwjaarMei 2002
  • Kilometerstand163.468 km
  • Vermogen426 PK
  • BrandstofBenzine
  • SchakelingAutomatisch
  • KenmerkenZwart, Metallic lakSedan4 deuren5 zitplaatsen

Opties

Informatie van de verkoper

| BRABUS 6.1 | Zeer zeldzaam | Voortreffelijke staat | V8 | Solar Sunroof | Monobrock V breedset | Youngtimer | 2002 | 163.468 km | EUR 21.900 |

Mercedes-Benz E-klasse E500 BRABUS 6.1

Verfijnde turbotechnieken en andere technisch hoogstandjes zorgen er voor dat uit de kleinste motorblokjes behoorlijke vermogens komen. We kennen allemaal de problemen wel die die ‘’verfijnde’’ techniek met zich meebrengt. Nu is dit wel het andere uiterste, maar toegegeven…dit is gaaf! Echt bizar! Géén turbo’s, compressoren of andere poespas, gewoon Cubic Inches en de ‘’verfijnde’’ techniek zoals ze dat in Bottrop zien. Meet the E-class Brabus 6.1!

Met een tik aan de sleutel, slaat het monster onder de kap aan. Licht schudt de E-klasse een keer op en neer en er komt meteen een grauwe brom uit het speciaal ontwikkelde RVS uitlaatsysteem. Je hoort gewoon de potentie. Dit moet spectaculair zijn.
Ja het is op leeftijd – 2002 is immers al weer 18 jaar geleden – maar het rijden in deze echte Brabus is krankzinnig. De prestaties zijn imposant en ongelofelijk als je het in de tijdgeest van 2002 plaatst. We zoeken een rustig weggetje om te voelen wat hij doet. Vanuit stilstand accelereren we als een bezetene. Tezamen met een gigantische brul van de 6.1 liter metende V8 vliegt de naald van uit links onder ongekend rap langs de cijfers. De automaat schakelt ondanks zijn leeftijd razendsnel naar twee, ruim 130 km/h en dan door naar drie. Het gas moet los, deze machine mogen we niet loslaten op dit landweggetje. Gaat gewoon niet. Man, wat is dat indrukwekkend. Geen 8-traps dubbele koppeling toestanden, gewoon een 5-traps automaat met koppelomvormer. Lange halen, snelle meters door het ongekende koppel en vermogen.

We zijn nou eenmaal petrolheads dus we moeten gewoon verder onderzoeken wat er mogelijk is. De rustige A32 in de richting van Friesland wordt de plaats delict. We snijden de bocht van de oprit scherp aan om veel snelheid mee te nemen. De speciaal ontworpen ophanging door Brabus en Sachs Race Engeneering zorgen er voor dat de E geen krimp geeft. Hooguit een beetje speels glijden over de achteras. Stuur weer horizontaal en het pedaal ligt in het velours. Weer bij 130 km/h over naar 3 – wat sowieso krankzinnig is naturlijk – en door. Echt in no time zitten we op 200 en het is nog lang en lang niet over want luttele tellen later zien we 280. Hij schakelt nog eenmaal over naar zijn laatste verzet en zelfs nu nog valt de acceleratie absoluut niet tegen. Drie honderd en drie kilometers per uur – de teller geeft nog wat bonus kilometers – maar dit is het. Waanzinnig! Ongekend! Impressive.

Kijk we hebben best wat leuke bolides staan – ook oudere zoals bijvoorbeeld de eveneens zeer spectaculaire Audi RS6 – maar die zijn allemaal begrensd. Ik weet het niet…tuurlijk wanneer ga je voorbij de 250, maar het gevoel en de weet dat hij het kan en ook nog eens ogenschijnlijk met al het gemak van de wereld doet veel tussen de oren. 303 km/h in een auto van 18 jaar oud!

Brabus liet affabiek Mercedes-Benz de E500 komen. De 5.0 V8 ging onder het mes en werd voorzien van custom made krukas en grotere zuigers die de cilinderinhoud vergrootten naar 6.100 cc. De cilinderkop werd aangepast en er kwamen op maat gemaakte nokkenassen in. Er werd een hoogwaardig roestvrijstalen uitlaatsysteem geplaatst met metalen katalysatoren. Resultaat? 317,7 kW oftewel 426 pk bij 5.400 tpm. Minstens zo indrukwekkend – en dat zorgt ook voor de bizarre beleving - is het koppel. Voor een ongeblazen motor is 621Nm krankzinnig veel. Het oog wil ook wat dus de motor werd voorzien van rode cilinderkoppen en een fraai met glasvezel afgewerkte motorplaat. Een rode streep met BRABUS 6.1 opschrift en een bronzen plaatje – gesigneerd door de technicus die hem bouwde en met het motortype en nummer. Hoe uniek wil je het hebben. Zeldzaam!

De eerste overigens Duitse eigenaar stelde zijn BRABUS optisch naar eigen inzicht samen. Obsedian B

Neem contact op