Volkswagen Phaeton 6.0 W12 4Motion 420pk Orig NL Youngtimer

Gewijzigd sinds 2 weken

Volkswagen Phaeton 6.0 W12 4Motion 420pk Orig NL Youngtimer

(Financieren?)€ 13.450,-
  • BouwjaarFeb 2005
  • Kilometerstand189.430 km
  • Vermogen420 PK
  • BrandstofSuper Plus 98
  • SchakelingAutomatisch
  • APK totSeptember 2021
  • KenmerkenBlauw, Metallic lakSedan4 deuren4 zitplaatsen
  • LandversieNederland
  • Garanties
    NAP-Check
    NAP-Check

    Het NAP-logo staat alleen bij voertuigen die gecheckt zijn bij de RDW en waarbij de RDW een logisch oordeel heeft afgegeven ten aanzien van de reeks kilometerstanden.

  • Kenteken05-RD-FR

Opties

Informatie van de verkoper

| Origineel Nederlands | Sinds 2009 in bezit | Luchtvering | Adaptieve dempers | 4x Stoelmassage | 4x Stoelventilatie | 4x Stoelverwarming | Solar sunroof | Navigatie | Bi-xenon | Elektrisch zonnescherm | 6.0 W12 | 4Motion vierwielaandrijving | Youngtimer | 2005 | 189.430 km | EUR 13.450 |

Volkswagen Phaeton 6.0 W12 4Motion Highline AUT (420pk)

Zegt de naam – Ferdinand Piëch – je iets? Dit is de vorig jaar overleden kleinzoon van Ferdinand Porsche. Jazeker die, dé Porsche. Met die wetenschap kun je begrijpen dat deze bloedlijn het ‘perfectionisme’ meegegeven heeft in de genen. En juist dát perfectionisme heeft bijgedragen aan – in mijn ogen – één van de mooiste limousines die ooit het levenslicht zag en in ieder geval één met een wel heel bijzondere historie.

Piëch werd in de jaren ’90 topman in het Volkswagen concern en veranderde het tot op de dag van vandaag door Skoda, Seat, Lamborghini en Bentley binnen de groep te halen. Hij was dus van grote invloed, maar het project dat mij persoonlijk het meest aanspreekt is zijn wens – geboren uit rancune – om de beste limousine ooit te willen bouwen. De befaamde Phaeton.

Toen Mercedes-Benz het segment van de Volkswagen Polo betrad met de A-klasse wilde Piëch keihard terugslaan in het hoge segment waar Mercedes-Benz de dienst uitmaakt met de S-klasse. Hij stelde een lijst met 10 eisen op waar deze auto aan moest voldoen. Zijn (zieke) perfectionisme blijkt wel uit de details van deze eisen. Het zorgde zelfs voor massaal ontslag en overplaatsingen van Volkswagen technici. Het gaat te ver om iedere eis hier te verwoorden, maar één er van luidde als volgt.

De auto moest 24 uur lang een topsnelheid van >300km/h kunnen halen bij een buitentemperatuur van 50°C waarbij de binnentemperatuur constant op precies 22°C moest blijven zonder dat de inzittenden enige vorm van windstromen afkomstig van de airconditioning voelden.

Mensen die een Phaeton ooit bezaten of in detail bekeken hebben herkent de vele ventilatieopeningen. In de portieren onder de zijruiten, op de b-stijl, op het dashboard en uiteraard de karakteristieke elektrisch openende ventilatieroosters op het dashboard vloeiden allemaal voort uit deze eis. 25 elektromotoren zorgen ervoor dat het interieur op temperatuur blijft zonder ook maar een zuchtje wind. Bovendien was de airconditioning zo krachtig dat het interieurvolume 200 keer per minuut ververst kond worden met schone lucht.

Ook de achterlichten kennen een speciaal verhaal. Ferdinand Piëch was niet snel tevree want er is ruim 3 jaar gewerkt aan de achterlichten en er zijn maar liefst 378 prototypes gemaakt voordat het in productie ging.

Persoonlijk vind ik het erg jammer dat er wel aan het ‘Duitse-heren-akkoord’ gehouden wordt en de topsnelheid wordt begrensd op 250km/h terwijl de topsnelheid van de Phaeton met de W12 motor in theorie 301km/h bedraagt.

Verdere eisen hadden onder meer te maken met een krankzinnig hoge mate van torsiestijfheid en extreem laag geluidsniveau in het interieur. Hoe dan ook, dit moest de beste limousine worden. Als je je realiseert dat de ontwikkeling van de Phaeton eind jaren ’90 gestart werd en de Phaeton in 2002 op de markt kwam is het een ongekende prestatie. Het is nu 20 jaar geleden, maar de eigenschappen van de Phaeton zijn jaren lang van het hoogste niveau geweest op de markt. Niet zo vreemd dat de Bentley Continental GT en de Flying Spur gebaseerd zijn op de Phaeton. Sterker nog, deze zijn buiten het design eigenlijk identiek.

Er werd een speciale fabriek geopend in Dresden. Een groot glazen pand waar de Phaeton werd geproduceerd door mensen in witte jassen en volledig transparant achter glas. Zelfs de Bentley Continental is daar een jaar lang geproduceerd.

Dat de Volkswagen Phaeton nooit écht een verkoopsucces is geworden weten wij inmiddels. Het was te wijten aan de immense Volkswagen logo’s op de machine. Het werd door potentiële kopers niet geaccepteerd

Neem contact op