Audi
Alles wissen

Tweedehands Audi kopen?

Het begin van Audi

Dat de naam Audi door een toevallige samenloop van omstandigheden ontstaan is, weten slechts weinig mensen. De oprichter van het merk August Horch, begon in 1899 een eigen autobedrijf. Hij was ambitieus en wilde beroemd worden door deel uit te gaan maken van de autosportwereld. Zijn partners vonden die methode geldverspilling en ontsloegen hem. August Horch gaf echter niet op en begon opnieuw. Een vermogende vriend was bereid om in het bedrijf te investeren. August kon echter niet opnieuw voor de naam 'Horch' kiezen, omdat deze naam al in gebruik was. Het zoontje van de investeerder hoorde dit en kwam met een geweldige oplossing. Waarom noemt u de fabriek niet Audi? Dit is Latijns voor 'Horch'. Zo was het nieuwe bedrijf een feit. Enkele jaren later fuseerde het bedrijf met DKW, Horch en Wanderer onder de naam Auto-Union. Het logo van het merk is hier een knipoog naar. Natuurlijk zijn de ringen geïnspireerd op de bekende ringen van de Olympische Spelen. Na de oorlog kwam de Auto-Union in handen van Mercedes-Benz, maar een deel van de aandeelhouders wilden er graag vanaf. Volkswagen nam daarom het bedrijf over. Dit bleek een groot succes voor Volkswagen en Mercedes had er vanaf dat moment een fikse concurrent bij. In de jaren negentig werd de droom van Horch waar en gingen de auto's deelnemen aan bekende autoraces. Het eerste model dat hiervoor gebruikt werd, was de R8.

Voorsprong door techniek

Een zelfrijdende Audi staat pas voor het jaar 2025 op het programma. Voorlopig zullen daar dus geen tweedehandse exemplaren van op de markt komen. Inderdaad is het automerk geliefd bij de koper van een auto in het duurdere segment, vanwege de techniek op zowel motorisch gebied als wat betreft de overige uitrusting. De nieuwere modellen met bezinemotor zijn voorzien van TfSI-techniek. Deze compacte motor beperkt het brandstofgebruik en is efficiënter dan de voorgangers. Het gebruik van led-licht met computersturing in het bochtenwerk is ook een voorbeeld van de wijze waarop het merk techniek inzet om de veiligheid van de bestuurder te verhogen. Op het gebied van het digitaliseren van het dashboard heeft het merk de laatste jaren grote stappen gezet. De slogan 'voorsprong door techniek' wordt echter al gebruikt sinds 1971 en is daarmee een van de bekendste en succesvolste kreten uit de reclamewereld. Het automerk gebruikte de kracht van deze slogan vooral als er opvallende en vernieuwende modellen op de markt werden gebracht, zoals de Quattro en de fameuze 80.

Een tweedehands Audi

Doordat er nog steeds Audi's geproduceerd worden, zijn er talloze modellen op de markt voor tweedehands auto's te vinden. De auto heeft altijd bekend gestaan om de uitstekende prestatie en is zowel bij sportieve chauffeurs als bij comfortrijders populair. Er zijn niet alleen middenklassers beschikbaar, maar ook SUV's, sportwagens en supercars. Voorbeelden van populaire modellen zijn de A1, de S5, de Q5, de R8 en de TTS. Het blijft een van de meest toonaangevende merken op het gebied van auto's.