Donkervoort
Alles wissen

Tweedehands Donkervoort kopen?

Modern autorijden in oude stijl

Het rijden in een Donkervoort is voorbehouden aan de pure liefhebber van authentiek autorijden. Verwacht in de sportwagens van dit in 1978 door Joop Donkervoort in het leven geroepen automerk geen oneindig aantal elektronische snufjes, zoals stuurbekrachtiging. Het is nog echt het oude handwerk en van die charme moet je natuurlijk wel houden. Bovendien hangt er een prijskaartje aan de tot 2007 uitsluitend als open modellen gefabriceerde auto's, zelfs als tweedehands auto zijn ze vanwege hun zeldzaamheid allerminst goedkoop. Aanvankelijk werd bij de productie gebruik gemaakt van Ford-motoren, maar in 1996 werd overgestapt naar krachtbronnen van Audi. De in een bescheiden fabriek in Tienhoven begonnen producent zou via Loosdrecht in 2000 op de huidige locatie in Lelystad belanden. Inmiddels heeft men ook in fabriek in Duitsland.

De eerste modellen

De Donkervoort S7 was de pionier die vanaf 1978 tot 1984 werd gemaakt. Eigenlijk een toevalstreffer, want nadat Joop Donkervoort een kitcar had aangeschaft, bleek deze vanwege het niet goedgekeurde chassis de weg niet op te mogen. Om dat te ondervangen besloot hij tot aanpassing van de wagen en daarmee is de kleinschalige autofabriek geboren. Aanvankelijk nog met bouwpakketten, maar al snel met een eigen 'productielijn'. Geheel volgens de filosofie van de de maker: gelimiteerde hoeveelheden, vrijwel helemaal 'instore' geproduceerd. Niet alleen chassis en carrosserie, ook het stijlvolle en eigenzinnige interieur komt uit de kraamkamer van Donkervoort. Nadat in Tienhoven ongeveer 170 modellen van de S7 en S8 zijn vervaardigd, gaat men in Loosdrecht verder met de ontwikkeling en productie van de S8A, met een geheel nieuw chassis, onafhankelijke wielophanging en elektronische inspuiting. De hierop volgende S8AT kent later zelfs een turboversie.

Steeds sportievere uitstraling

Doordat de auto's vrijwel volledig met de hand van de vakman worden gemaakt, is er ook ruimte voor uitvoeringen in een zeer gelimiteerde oplage, zoals de D10 waarvan er slechts tien worden gemaakt. Hier wordt later een sportievere versie van gefabriceerd met gebruikmaking van de eerste koolstofcomponenten en de korte cycle wings die de langere spatborden vervangen. Doordat de modellen steeds meer pure sportwagens worden, ontstaat er ook een aparte raceklasse. Ideaal voor de snelheidsduivels, want omdat de racewagens op de openbare weg mogen rijden, kan men gewoon met de bolide naar het circuit en weer huiswaarts rijden.

Verbetering door samenwerking

Inmiddels is de Donkervoort een vaste waarde op de weg geworden en trekt ook de aandacht van grotere producten. Dat zorgt er voor dat vanaf 1999 een samenwerkingsverband met Audi wordt aangegaan. Dit leidt tot meerdere aerodynamische aanpassingen en een nog snellere versie (D8 RS) die op het circuit van de Nürburgring recordtijden voor productieauto's verpulvert. In 2007 wordt de eerste gesloten uitvoering gepresenteerd. Deze D8 GT is met 650 kilogram de lichtste GT ter wereld, met dank aan het gebruik van carbonfiber bij dak, achterzijde, deuren en spatborden. De D8 GTO is tot op heden de laatste telg die is ontwikkeld. Deze is voorzien van de in de lengterichting geplaatste vijfcilinder 340 pk 2.5 TFSI motor van Audi en heeft een carrosserie die geheel bestaat uit koolstofcomposiet-componenten. Met dit model is voor de fabrikant ook de toegang tot nieuwe markten als oost-Europa ontsloten.