HUMMER
Alles wissen

Tweedehands HUMMER kopen?

De HUMMER, militaire geboorte, civiel in gebruik

De Amerikaanse HUMMER zou je kunnen karakteriseren als de moeder aller SUV's. Deze karakerisering, die doet denken aan de eerste Golfoorlog, heeft een reden. De stoere terreinwagen is afgeleid van de Humvee van AM General, die deze High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle speciaal voor het Amerikaanse leger ontwikkelde. De Humvee werd tijdens de eerste Golfoorlog succesvol ingezet en hield zich staande in alle mogelijke situaties. Toen General Motors AM General overnam begin jaren negentig, wilden ze een civiele versie van de Humvee op de markt brengen. Het moest een robuuste en stoere terreinwagen worden, geschikt voor het platteland maar ook voor de snelweg. Bovendien moest het een goede optie zijn voor overheidsdiensten zoals de politie, die behoefte hadden aan multifunctionele voertuigen die eventueel ook gepantserd konden worden geleverd. Hiermee was de HUMMER geboren.

De verschillende modellen

Het eerste model H1 werd gebouwd van 1992 tot 2006. Deze terreinwagen met vierwielaandrijving heeft nog een militair uiterlijk en is in een aantal versies geproduceerd. Zo was hij te krijgen als 2-deurs of 4-deurs pick-up truck, als 4-deurs convertible, maar toch meestal als 4-deurs gesloten versie. In de H1-lijn zijn in totaal vijf verschillende motoren geleverd. Alle waren het V8-motoren, met cilinderinhoud variërend van 5,7 liter tot 6,6 liter. Een interessante optie voor bestuurders die te maken hadden met verschillende soorten terreinen was het Central Tire Inflation System (CTIS). Hiermee kon de bestuurder de bandenspanning met één druk op de knop verlagen of verhogen. De opvolger H2 heeft het militaire uiterlijk achter zich gelaten. Deze SUV werd geproduceerd van 2002 tot 2009 en was slanker dan de H1 en ook lichter van gewicht, hoewel het voertuig nog steeds bijna 4000 kg woog. Het bood plaats aan zes tot zeven personen, werd geleverd in een 4-deursuitvoering en bood, in tegenstelling tot zijn voorganger, van binnen veel meer comfort. Standaard was bijvoorbeeld het premium hifi-systeem van Bose. De motor was bijzonder krachtig en de laatste versie was in staat om deze wagen van bijna 4 ton in 9,5 seconden vanuit stilstand tot 100 km per uur te versnellen. Na de mislukte overname van HUMMER door een Chinese partij, is in 2010 besloten de productie van dit merk te beëindigen.

Een HUMMER als tweedehands auto

De HUMMER, en andere wagens van zijn klasse, kregen vooral hier te lande een slechte naam. Een hoog brandstofverbruik en daarmee hoge CO2-uitstoot gaven hem het etiket milieuonvriendelijk. Daarbij kwamen de erg grote afmetingen, wat parkeren problematisch kon maken en het feit dat elke andere auto het onderspit delft bij een aanrijding met deze auto. Toch zijn er meer dan genoeg liefhebbers van deze goed presterende reus. Uiteraard heeft dat een goede reden. Wie veel van zijn auto verlangt, op alle mogelijke terreinen, maakt met dit merk een uitstekende keuze. Zowel de H1, H2 als hun opvolger, de veel lichtere H3, zijn als tweedehands auto nog steeds erg geliefd, ook al zijn er een aantal steden die ze uit het straatbeeld willen proberen te weren.