Maybach
Alles wissen

Maybach, van zeppelins en tanks tot luxe auto's

Het is 1909 en Wilhelm Maybach begint samen met Ferdinand Graf von Zeppelin een motorfabriek. Auto's worden nog niet gebouwd, maar wel de motoren voor de beroemde zeppelins. Na de Eerste Wereldoorlog mochten Duitse fabrieken van de geallieerden geen vliegtuigen of onderdelen voor de luchtvaart meer produceren. De focus kwam te liggen op auto's en vanaf de jaren twintig kreeg de fabriek een terechte reputatie als fabrikant van zeer luxueuze limousines. Daarnaast bleven ze actief met de constructie van grote dieselmotoren voor scheepvaart en railvervoer, ook voor de Nederlandse Spoorwegen. De klassieke Maybachs van voor de Tweede Wereldoorlog zijn binnen de verzamelaarsmarkt bijzonder geliefde occasions, maar ook vanwege de bombardementen tijdens de oorlog, erg moeilijk te vinden. Een mooi model was de DS7 Zeppelin uit 1930, een luxe limousine van 3000 kg, die met zijn 7-liter V12-motor 150 pk vermogen leverde. De auto was zo zwaar dat een aangepast rijbewijs nodig was om hem te mogen besturen.

Modellen na de revival

Tijdens de Tweede Wereldoorlog produceerde Maybach voornamelijk motoren voor Duitse tanks en onderzeeboten, maar had ook een groot aandeel in de productie van de Tiger II-tank, een van de meest gevreesde tanks van nazi-Duitsland. Na de oorlog lag de autoproductie stil en was de fabriek vooral belangrijk bij autoreparaties. In 1960 koopt Daimler-Benz de fabriek. Nieuwe Maybachs worden er niet gemaakt, wel heeft het een belangrijke rol bij het maken van speciale edities van de Mercedes W108- en W116-serie. Het duurde tot 1997 tot het merk nieuw leven ingeblazen werd. Op de Autoshow van Tokio wordt de eerste Maybach in meer dan vijftig jaar gepresenteerd. Op basis van dit concept kwamen al snel de 57 en de 62 in productie. De nummers verwijzen naar de lengte van de auto in decimeters. De 57 werd gebouwd als luxe limousine en met het typenummer 57 S als een meer sportieve versie. De 6,0 liter V12-motor levert een vermogen van 612 pk en laat de auto vanuit stilstand tot 100 km per uur versnellen in slechts 5 seconden.

Een Maybach als tweedehands auto

Wie echt op zoek is naar een klassieke en uiterst luxueuze limousine van voor de oorlog, mag van geluk spreken als hij een authentieke Maybach in goede staat kan vinden. Moderne exemplaren, die tot 2011 onder eigen naam zijn geproduceerd, maar sindsdien Mercedes voor hun naam hebben staan, zijn wel te vinden als tweedehands auto, maar de prijs zal ook als occasion hoog zijn, vanwege de vaak gelimiteerde oplage. Dit geldt zeker voor de 62 S Landauer, waar er maar twintig van gebouwd zijn.De naam van dit luxueuze Duitse merk leeft voort in de nieuwere en ultra-luxe uitvoeringen van de Mercedes-Benz W222-serie, die in 2015 gepresenteerd werd en in 2016 in productie is gegaan. Deze vierdeurs limousine wordt uitgerust met een 6-liter V12 biturbo-motor en is voorzien van de meest moderne elektronische veiligheidssystemen, zoals automatische detectie van voetgangers en heeft standaard maar liefst negen airbags.