Ford Thunderbird M-code | V8 | 340pk | 1/37 | Top Condition |

Gewijzigd sinds 2 dagen
Blokweg logoBereken je autolening

Ford Thunderbird M-code | V8 | 340pk | 1/37 | Top Condition |

(Financieren?)
€ 59.900,-
  • BouwjaarJul 1962
  • Kilometerstand93.368 km
  • Vermogen340 PK
  • BrandstofBenzine
  • SchakelingAutomatisch
  • APK totAugustus 2024
  • KenmerkenGeelCabrio2 deuren5 zitplaatsen
  • LandversieNederland

Opties

Informatie van de verkoper

Zeer zelfzame Ford Thunderbird van 1962, totaal 37 stuks geleverd met de 340 pk sterke M-code motor waarvan 2 auto’s in Tuscan Yellow.

Deze auto is enorm goed onderhouden, de motor is 100% in orde, vorig jaar voorzien van 2 nieuwe uitlaatspruitstukken die voorzien zijn van een ceramische poedercoating, daarnaast is hij voorzien van een compleet nieuwe uitlaatlijn, een schijfrem conversie, een nieuw dak en zo is er nog heel veel meer aan de auto gedaan om hem in deze staat te brengen.

De auto is compleet met een map met facturen en documentatie, tevens is er een taxatierapport aanwezig. Taxatiewaarde € 137.500,-

De Ford Thunderbird, uitgevoerd met een 340 pk, 390 cu. in. M-Code OHV V-8-motor met drie Holley-carburateurs met 2 cilinders, automatische transmissie met drie versnellingen, onafhankelijke bladvering vooraan en achteraan, en elektrisch bediende trommelremmen op vier wielen. Wielbasis: 2.870 mm

Chevrolet's iconische Corvette mag dan in 1953 de start zijn geweest van de Amerikaanse liefdesrelatie met de sportwagen, in 1955 kozen veel meer autoliefhebbers ervoor om in plaats daarvan de nieuwe Thunderbird van Ford op hun oprit te zetten. De populariteit van de luxe tweezitter groeide tot 1958, toen Ford een achterbank aan de auto toevoegde, en in 1960, het laatste productiejaar van de tweede generatie “Squarebird”, had de Thunderbird zijn rivaal negen tegen één uitverkocht.

In 1961 werd de derde generatie Thunderbird geïntroduceerd, die nu veel meer een persoonlijke luxecoupé was dan een sportwagen, en er werd ook een andere bijnaam voor de vierzitter bedacht, ‘Bulletbird’, namelijk toegewezen aan de scherp gepunte neus en afgeronde zijkanten van de auto. De verkopen waren sterk, maar daalden tegen die tijd, dus luisterde Ford naar de roep van sommige dealers en klanten om een terugkeer naar een Thunderbird met twee zitplaatsen in roadsterstijl.

De productie van de Thunderbird Sports Roadster bedroeg in 1962 1.427 exemplaren, maar in 1963 daalde dit tot slechts 455, waardoor het inderdaad zeldzame vogels zijn. Nog zeldzamer waren de Thunderbirds die werden besteld met de monsterlijke 390 kubieke inch tri-power V-8, die werd aangeduid met een “M” in het chassisnummer, wat resulteerde in de bijnaam “M-Code” -auto’s. Deze auto's ademden door een set van drie Holley-carburateurs met twee cilinders en leverden zo'n 340 pk aan de krukas, wat wil zeggen dat ze ruimschoots in staat waren om eventuele Corvette-rijdende uitdagers voor schut te zetten.

Ford produceerde in 1962 slechts 37 M-Code Sports Roadsters. De hier getoonde auto is er één van, zoals te herkennen aan het serienummer, dat ook de cruciale ‘M’ bevat, wat aangeeft dat hij met deze meest wenselijke motor is gebouwd. Hij is afgewerkt in de meest klassieke kleurencombinaties en altijd met zwart lederen bekleding, en is uitgerust met prachtige kenmerken zoals fabrieksairconditioning, elektrisch bedienbare ramen en dak, stuurbekrachtiging, rembekrachtiging en de verchroomde ‘dress-up’ van de motorruimte. kit”. Omdat het een Sports Roadster is, is hij uiteraard uitgerust met de iconische Kelsey-Hayes-velgen. Over het geheel genomen presenteert het prachtig en is klaar om te worden gepresenteerd als een van de weinige authentieke voorbeelden van deze zeer zeldzame Thunderbird op het Europese continent.


Very rare Ford Thunderbird from 1962, a total of 37 units delivered with the 340 hp M-code engine, including 2 cars in Tuscan Yellow.

This car has been extremely well maintained, the engine is 100% in order, last year it was fitted with 2 new exhaust manifolds with a ceramic powder coating, it is also fitted with a completely new exhaust line, a disc brake conversion, a new roof and so on. a lot more work was done to the car to bring it to this condition.

The car is complete with a folder with invoices and documentation, and a valuation report is also available. Appraised value € 137,500

The Ford Thunderbird, equipped with a 340 bhp, 390 cu. in. M-Code OHV V-8 engine with three 2-barrel Holley carburettors, three-speed automatic transmission, front independent and rear leaf-spring suspension, and four-wheel power-operated drum brakes. Wheelbase: 2,870mm

Chevrolet's iconic Corvette may have kicked off America's love affair with the sports car in 1953, but in 1955, many more motoring enthusiasts opted to put Ford's new Thunderbird in their driveway instead. The luxury two-seater's popularity grew through to 1958, when Ford added a back seat to the car, and by 1960, which was the final year of production for the second-generation “Squarebird”, the Thunderbird had outsold its rival nine to one .

Nineteen sixty-one saw the introduction of the third-generation Thunderbird, which was now much more of a personal luxury coupé than a sports car, and it also saw the minting of another nickname for the four-seater, “Bulletbird”, which was assigned for the car's sharply pointed nose and rounded sides. Sales were strong but slowing by this time, so Ford lent an ear to some dealers' and customers' cries for a return to a two-seat roadster-style Thunderbird.

Thunderbird Sports Roadster production numbered 1,427 units in 1962, but it went down to just 455 in 1963, making them rare birds indeed. Even rarer were Thunderbirds ordered with the monstrous 390-cubic inch tri-power V-8, which was designated by an “M” in the VIN, thus resulting in the nickname of “M-Code” cars. These cars breathed through a set of three Holley two-barrel carburettors and put out some 340 horsepower at the crankshaft, which is to say that they were plenty capable of shaming any Corvette-driving challengers.

Ford turned out just 37 M-Code Sports Roadsters in 1962. The car shown here is one of those, as identified by its serial number, which also includes the crucial “M”, identifying it as having been built with this most desirable engine. It is finished in the most classic color combination of Rangoon Red over black leather upholstery, and it is equipped with such wonderful features as factory air conditioning, power windows and top, power steering, power brakes, and the chrome engine compartment “dress-up kit”. Naturally, as it is a Sports Roadster, it is fitted with the iconic Kelsey-Hayes wheels. Overall, it presents beautifully and is ready to be presented as one of the few authentic examples of this very rare Thunderbird on the European continent.

De Roysloot 12c2231 NZ RIJNSBURG

Nigel van Haaster

Aanbod van deze aanbieder

Neem contact op