Opties
Informatie van de verkoper
Een Facel Vega is een bijzondere auto, in wat voor een staat hij ook verkeert. Als hij echter zo origineel is als deze cabriolet dan hebben we het over iets zeldzaams. Een ongelofelijk originele Facel in de, naar alle waarschijnlijkheid, originele lak. Met prachtig patina zou het eigenlijk verboden moeten worden om deze auto te restaureren.
Even terug in de tijd, naar 1954 om precies te zijn. Facel presenteert de Vega in 1954 op de Autosalon van Parijs. Een zeer exclusieve Franse auto waarvoor kopers worden gezocht die normaal te vinden zijn in een Rolls-Royce en nieuw zelfs meer kost. Niet alleen het ontwerp doet wat Amerikaans aan, ook onder de motorkap gaat het er 'typisch USA' aan toe met een 4,5 liter Hemi V8 motor van DeSoto. Door de jaren heen verandert de Facel op kleine punten, met als grootste verandering de schitterende panoramische voorruit, die in 1956 zijn intrede doet. Ook technisch gemakken worden toegevoegd, zoals stuurbekrachtiging en rembekrachtiging in 1957.
Dat jaar is ook het jaar dat deze statig grijze cabriolet aan de eerste eigenaar wordt overhandigd, een advocaat in Zwitserland. Na vijf jaar verhuist de auto naar Frankrijk, waar hij de rest van zijn leven slijt. De auto blijft niet ongezien, met een grote reportage in het magazine Auto Retro (1991, aanwezig bij de documentatie) en een rol in de film Sagan van 2008. De Facel is niet alleen te zien in de film, er zijn foto's aanwezig van 'the making off'.
De huidige staat is uniek te noemen. De carrosserie van de FV3 is simpelweg briljant. Deze keer slaat briljant eens niet op de glans maar op de originaliteit van de auto. De lak is tamelijk mat en we durven te beweren dat deze totaal origineel is. Her en der is een kleine beschadiging te vinden maar het zou prachtig zijn als deze leeftijdskenmerken behouden blijven. Hetzelfde geldt voor de rest van het exterieur, dat wellicht niet als 'nieuwstaat' te omschrijven is maar wel zorgt voor een echt tijdmachine-effect. De chromen, stalen en RVS-delen hebben de tand des tijds allemaal opvallend goed doorstaan, wat typisch is voor de hoge kwaliteit van Facel. Ook de logo's, verlichtingsdelen en rubbers verkeren in een gezonde conditie waardoor we zelf niets zouden vervangen aan deze auto.
Ook voor het interieur geldt dat 'originaliteit' het toverwoord is. De bekleding werd eens vernieuwd in het verleden en is volledig intact en in zeer mooie staat. Het dashboard is origineel, waarbij het houtwerk prachtig de verstreken tijd laat zien. Stuur, meters, bedieningselementen: alles is origineel en in functionerende staat.
Het dak sluit prima maar heel eerlijk: we zouden alleen open rijden met deze 'voiture magnifique'. Waterdicht zal het dak niet zijn maar vervangen voor een nieuwe soft-top zou zonde zijn.
De motor, bij deze FV3 een gigantische 6.279 cc Chrysler Typhoon V8 met 365 pk verkeert in een goed onderhouden staat. Qua uiterlijke staat uiteraard passend bij de rest van de auto maar wel degelijk in een gezonde conditie verkerend. Niet zo gek met een kilometerstand van 76.334 die gezien de uitvoerige documentatie origineel lijkt te zijn.
De onderzijde van de Facel is ook origineel en zeer gezond. Er is duidelijk te zien dat de chique vier-zits cabriolet geen heel zwaar leven heeft gehad.
Concluderend komt er eigenlijk maar één woord in ons op dat de auto omschrijft: uniek! We achten de kans zeer klein dat u een origineler exemplaar vindt dat in zo'n prettige conditie verkeert.
Meer informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen
Even terug in de tijd, naar 1954 om precies te zijn. Facel presenteert de Vega in 1954 op de Autosalon van Parijs. Een zeer exclusieve Franse auto waarvoor kopers worden gezocht die normaal te vinden zijn in een Rolls-Royce en nieuw zelfs meer kost. Niet alleen het ontwerp doet wat Amerikaans aan, ook onder de motorkap gaat het er 'typisch USA' aan toe met een 4,5 liter Hemi V8 motor van DeSoto. Door de jaren heen verandert de Facel op kleine punten, met als grootste verandering de schitterende panoramische voorruit, die in 1956 zijn intrede doet. Ook technisch gemakken worden toegevoegd, zoals stuurbekrachtiging en rembekrachtiging in 1957.
Dat jaar is ook het jaar dat deze statig grijze cabriolet aan de eerste eigenaar wordt overhandigd, een advocaat in Zwitserland. Na vijf jaar verhuist de auto naar Frankrijk, waar hij de rest van zijn leven slijt. De auto blijft niet ongezien, met een grote reportage in het magazine Auto Retro (1991, aanwezig bij de documentatie) en een rol in de film Sagan van 2008. De Facel is niet alleen te zien in de film, er zijn foto's aanwezig van 'the making off'.
De huidige staat is uniek te noemen. De carrosserie van de FV3 is simpelweg briljant. Deze keer slaat briljant eens niet op de glans maar op de originaliteit van de auto. De lak is tamelijk mat en we durven te beweren dat deze totaal origineel is. Her en der is een kleine beschadiging te vinden maar het zou prachtig zijn als deze leeftijdskenmerken behouden blijven. Hetzelfde geldt voor de rest van het exterieur, dat wellicht niet als 'nieuwstaat' te omschrijven is maar wel zorgt voor een echt tijdmachine-effect. De chromen, stalen en RVS-delen hebben de tand des tijds allemaal opvallend goed doorstaan, wat typisch is voor de hoge kwaliteit van Facel. Ook de logo's, verlichtingsdelen en rubbers verkeren in een gezonde conditie waardoor we zelf niets zouden vervangen aan deze auto.
Ook voor het interieur geldt dat 'originaliteit' het toverwoord is. De bekleding werd eens vernieuwd in het verleden en is volledig intact en in zeer mooie staat. Het dashboard is origineel, waarbij het houtwerk prachtig de verstreken tijd laat zien. Stuur, meters, bedieningselementen: alles is origineel en in functionerende staat.
Het dak sluit prima maar heel eerlijk: we zouden alleen open rijden met deze 'voiture magnifique'. Waterdicht zal het dak niet zijn maar vervangen voor een nieuwe soft-top zou zonde zijn.
De motor, bij deze FV3 een gigantische 6.279 cc Chrysler Typhoon V8 met 365 pk verkeert in een goed onderhouden staat. Qua uiterlijke staat uiteraard passend bij de rest van de auto maar wel degelijk in een gezonde conditie verkerend. Niet zo gek met een kilometerstand van 76.334 die gezien de uitvoerige documentatie origineel lijkt te zijn.
De onderzijde van de Facel is ook origineel en zeer gezond. Er is duidelijk te zien dat de chique vier-zits cabriolet geen heel zwaar leven heeft gehad.
Concluderend komt er eigenlijk maar één woord in ons op dat de auto omschrijft: uniek! We achten de kans zeer klein dat u een origineler exemplaar vindt dat in zo'n prettige conditie verkeert.
Meer informatie
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen