Daimler
Alles wissen

Daimler: echte klasse

Veel autofabrikanten hebben in hun beginjaren naast de ontwikkeling van eigen modellen ook modellen van andere fabrikanten in licentie gebouwd. Zo ook de Brit H.J.Lawson, die in 1896 vanuit Coventry begon met de productie van auto's van het Duitse label Daimler. Zijn bedrijf, Daimler Motor Company, werd in 1910 gekocht door BSA. Vanaf 1902 tot begin jaren vijftig, toen Rolls-Royce die positie overnam, had het bedrijf één belangrijke troef in handen: het leverde limousines aan het Britse koningshuis. Deze traditie begon toen in 1900 de Prince of Wales twee modellen met 1,5-litermotor kocht, waarvan één met zogenaamde phaeton carrosserie, dat sterk deed denken aan een klassiek rijtuig. Tijdens de Eerste Wereldoorlog was de fabriek betrokken bij de productie van vliegtuigmotoren en de assemblage van de Mark IV tank. In 1931 werd de Lanchester Motor Company overgenomen en een van hun succesvolle modellen, de 15/18, werd uitgebracht onder de naam Light Twenty. Deze mooie saloon, geleverd met vier of zes koplampen en voorzien van een 2,3- of 2,5-litermotor en een door ontwikkeld transmissiesysteem is een zeer gewild verzamelobject voor liefhebbers van vooroorlogse limousines.

Historische en interessante modellen

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was de fabriek betrokken bij de Geallieerde oorlogsmachine en produceerde onder meer gepantserde verkenningsvoertuigen, waarvan de MK 1 Armoured Car een belangrijke was. Winston Churchill reed in een DB 18 New Fifteen tweedeurs coupé uit 1939 en na de oorlog kreeg de fabriek een groot aantal bestellingen, voornamelijk limousines voor officieren, consulaten en ambassades. Ook produceerden ze limousines voor zes tot acht personen, waaronder de DE36, met acht-cilinder in-linemotoren, die de fabriek reserveerde voor de meest exclusieve modellen. In die tijd ontwikkelden ze de eerste limousines met elektrisch bedienbare ramen. Bekend is ook de DC 27 Ambulance. Een sterk punt van deze ambulance was het feit dat de vloer laag was, wat gemakkelijk was voor brancards. Ook waren ze uitgerust met airconditioning. In 1960 nam Jaguar de fabriek over en positioneerde het merk naast en aanvullend aan de eigen Jaguars.

Een Daimler als tweedehands auto

Wie een klassiek model van vlak voor of na de oorlog wil bezitten, zal weten dat tweedehands auto's al snel een vermogen kunnen kosten. Als investering die zijn waarde niet snel zal verliezen, zijn auto's van dit merk bijzonder geschikt. De reputatie van oude hofleverancier en eerste keuze voor diplomaten, die het merk heeft, speelt ongetwijfeld een belangrijke rol. Zeer populaire modellen uit de jaren zestig, na de overname door Jaguar, zijn bijvoorbeeld de Daimler 2.5 V8, een luxere uitvoering van de Jaguar Mark 2, en de Sovereign XJ16, gebaseerd op de Jaguar 420.Jaguar werd in 1989 verkocht aan Ford, die het in 2008 weer verkocht aan het Indiase Tata Motors. In de Ford-periode is de Century limited edition uitgekomen, een extra luxueuze variant van de Jaguar X300. De Super Eight is een luxe versie van de Jaguar X350 en tot nu toe het laatste model dat onder de ooit zo glorieuze naam werd gebouwd. Tata Motors lijkt geen plannen te hebben om de merknaam nieuw leven in te blazen.