Mazda
Alles wissen

Tweedehands Mazda CX-5 kopen?

Mazda CX-5: de eerste middenklasse-SUV van Mazda

De in 2012 geïntroduceerde Mazda CX-5 was de eerste middenklasse-SUV van de Japanse autofabrikant Mazda. De crossover was de opvolger van de Mazda Tribute, die op dat moment al jaren niet meer in Europa werd geleverd. De CX-5, de grotere broer van de CX-3, mocht zich vanaf de lancering direct in een grote belangstelling verheugen. Het model was vanwege zijn techniek en comfort zowel in trek bij particulieren als zakelijke rijders, die bovendien profiteerden van de fiscale voordelen van deze wagen. De CX-5 was tevens het eerste model van Mazda met het nieuwe Kodo-design, ook wel ꞌde ziel van bewegingꞌ genoemd. De CX-5 is nog altijd in productie, maar is ook als tweedehands auto veelgevraagd.

CX-5 geliefd bij de rijders en geprezen door de vakwereld

De Mazda CX-5 werd op de Autosalon van Genève voor het eerst aan het publiek gepresenteerd. De compacte, vijfdeurs crossover ging succesvol de strijd aan met een heel pak aan concurrenten, zoals de Audi Q3 en Q5, BMW X1 en X3, Ford Kuga, Kia Sportage, Nissan Qashqai, Mitsubishi Outlander, Opel Antara en Renault Koleos. Het ontwerp werd ook door de vakwereld beloond. De CX-5 verdiende in 2012 zowel de eretitel ꞌCrossover van het jaarꞌ als de ꞌDesign Award 2012ꞌ.

Verschillende motorvarianten met SkyActiv-technologie

De Mazda CX-5 was verkrijgbaar met verschillende motorvarianten met nieuw ontwikkelde SkyActiv-technologie. De 2.0 liter SkyActiv-G benzinemotor kwam er met een vermogen van 160 pk (met vierwielaandrijving) en 165 pk en een maximumkoppel van respectievelijk 210 en 208 Nm. De 2.2 liter SkyActiv-D dieselmotor verscheen met een vermogen van 150 pk en 175 pk en een koppel van 380 Nm en 420 Nm. Al komt de 175 pk-versie vrijwel niet voor. De motoren worden aangedreven door een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een 6-traps automaat. Alle motorvarianten hebben een compressieverhouding van 14:1, wat enerzijds zeer hoog is voor een benzinemotor en anderzijds zeer laag voor een dieselmotor. De CX-5 is er met voor- en vierwielaandrijving voor het zware werk. De reguliere uitvoeringen worden betiteld als S, TS, TS+ en GT-M. Zakelijke rijders hadden daarnaast de keuze uit de Skylease en Skylease+.

Een ruim interieur, mooie afwerking en soepele gang

De Mazda CX-5 heeft een lengte van 4540 mm, een breedte van 1840 mm en een hoogte van 1710 mm. De auto rijdt soepel en zuinig - een gemiddeld verbruik van 1 op 15 is haalbaar - en heeft een lange levensduur. De bestuurder zit op een comfortabele hoogte in deze SUV. Het interieur is ruim, met een bagageruimte van 500 liter als de achterbank gewoon rechtop staat. Daarnaast zijn delen van de rugleuning om te klappen. Het koffervolume is uit te breiden tot 1.620 liter. De CX-5 heeft een mooie afwerking. De CX-5 kreeg begin 2015 een facelift, met een nieuwe grille, een verbeterd interieur, een elektrische parkeerrem, afhankelijk van het uitrustingsniveau led-koplampen en geavanceerde rijhulpsystemen.

De CX-5: een gewilde occasion

De Mazda CX-5 onderscheidt zich door zijn sportieve rijeigenschappen, opvallende zuinigheid, stoere uiterlijk en hoge mate van betrouwbaarheid. Het maakt deze Japanse topper tot een gewilde tweedehands auto.

Meer Mazda