Citroen M35

Gewijzigd sinds 6 dagen
Blokweg logoBereken je autolening

Citroen M35

(Financieren?)
€ 79.500,-
  • BouwjaarMrt 1971
  • Kilometerstand70.000 km
  • BrandstofSuper Plus 98
  • SchakelingHandgeschakeld
  • KenmerkenCoupé2 deuren4 zitplaatsen

Informatie van de verkoper

IN ENGLISH BELOW DUTCH TEXT
De allerlaatst gebouwde M35.

NSU droomde in de jaren ’60 van een nieuw type motor. Citroën droomde vanaf ’69 een stukje mee. Het resultaat was de M35. Een coupé-model op basis van de nieuwe Ami 8, met een enkel-schijfs Wankelmotor en Citroëns fantastische hydropneumatische vering.

Het was een prototype dat onder het publiek gebracht werd met een gigantische publiciteitscampagne. In alle Europese autobladen werd aandacht gevraagd voor de nieuwe techniek. De motor was grofweg een gehalveerde NSU Ro80-motor. Er waren grote plannen om met de kennis die uit project kwam in het samenwerkingsverband Comotor allerlei modellen te gaan bouwen. Bij Citroën bleef het, na dit prototype, bij de GS Birotor.

Er waren er 500 gepland, waarvan er uiteindelijk 276 gebouwd zijn. Dit is het allerlaatst gebouwde exemplaar. Met de nummering werd wat gegoocheld om het project korter en financieel minder riskant te maken.

De carrosserie werd speciaal bij Heuliez gebouwd. Het model was luxer uitgevoerd, om trouwe kilometervretende Franse Citroën-klanten te verleiden er een te kopen. Je moest namelijk minimaal 30.000km per jaar rijden om in aanmerking te komen; dat waren meest DS-rijders. Er waren 5000 aanmeldingen, het enthousiasme was dus ruim voldoende.

Dit bleef ook gedurende het project gelden. Na 3 jaar zouden alle testresultaten – je had oneindig garantie op de motor – voldoende zijn voor verdere ontwikkeling en was de bedoeling dat alle auto’s weer ingeruild zouden worden op een nieuwe Citroën en gedemonteerd zouden worden. Maar veel klanten wilden hem niet kwijt of de inruilende dealer hield hem zelf.

Zo zijn er nu nog ongeveer 85 exemplaren van dit model over.

Dit exemplaar was onderdeel van een collectie van 25 M35’s, waarvan wij er 12 jaar geleden 16 in het project la Nouvelle Opération M35 weer naar nieuwe eigenaren hebben gebracht. Je kunt er van alles over lezen op onze website CitroenM35.com.

Als demo en om zelf ervaring op te bouwen, restaureerden we hem. Toen hij klaar was volgde een fraaie fotoshoot in Parijs, waar hij ook samenkwam met de No. 1 in het museum van Citroën. De reportage haalde diverse internationale autobladen, zelfs tot in Japan. We reden hem een tijd zelf, waarna hij in een prachtige verzameling in Zwitserland terechtkwam.

Nu is hij, volledig onderhouden, weer beschikbaar voor een nieuwe eigenaar. De motor zoemt tevreden, de vering is heerlijk zacht als een kleine DS. Vraag ons naar onze enthousiaste verhalen!

IN ENGLISH
The very last built M35.

In the 1960s, NSU dreamed of a new type of engine. Citroën followed that dream in 1969. The result was the M35. A coupé model based on the new Ami 8, with a single-disc Wankel engine and Citroën's fantastic hydropneumatic suspension.

It was a prototype that was brought to the public with a huge publicity campaign. Attention was drawn to the new technology in all European car magazines. The engine was roughly a halved NSU Ro80 engine. There were big plans to build all kinds of models in the Comotor partnership with the knowledge that emerged from the project. At Citroën, after this prototype, only the GS Birotor was created.

500 were planned, of which 276 were eventually built. This is the very last built example. The numbering was juggled a bit to make the project shorter and less financially risky.

The bodywork was specially built at Heuliez. The model was more luxurious, to tempt loyal mile-consuming French Citroën customers to buy one. You had to drive at least 30,000 km per year to qualify; those were mostly DS drivers. There were 5000 registrations, so the enthusiasm was more than enough.

This continued throughout the project. After 3 years, all test results - you had an infinite warranty on the engine - would be sufficient for further development and the intention was that all cars would be exchanged for a new Citroën and dismantled. But many customers didn't want to get rid of it or the trade-in dealer kept it himself.

There are now about 85 copies of this model left.

This copy was part of a collection of 25 M35s, of which we brought 16 to new owners 12 years ago in the project la Nouvelle Opération M35. You can read all about it on our CitroenM35.com website.

We restored it as a demo and to gain experience ourselves. When it was ready, a great photo shoot followed in Paris, where it also met the No. 1 in the Citroën museum. The report made it to various international car magazines, even as far as Japan. We drove it ourselves for a while, after which it ended up in a beautiful collection in Switzerland.

Now it is fully serviced and available for a new owner. The engine hums contentedly, the suspension is wonderfully soft like a small DS. Ask us about our enthusiastic stories!

Meer informatie

BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen

Stofkuipstraat 31531 NC WORMER

Sander Aalderink

Aanbod van deze aanbieder

Neem contact op