Citroen Méhari 2 + 2 4x4

Gewijzigd sinds > 1 maand
Blokweg logoBereken je autolening

Citroen Méhari 2 + 2 4x4

(Financieren?)
€ 39.500,-
  • BouwjaarJan 1980
  • Kilometerstand94.000 km
  • BrandstofSuper Plus 98
  • SchakelingHandgeschakeld
  • KenmerkenGeelCabrio

Opties

Informatie van de verkoper

(ENGLISH BELOW DUTCH TEXT)
Van de 1213 exemplaren die gebouwd zijn, is dit No. 3. Hij kwam in Parijs op de weg, waar hij ingezet werd voor de persintroductie. Hierna werd hij door Citroën ter beschikking gesteld aan Artsen zonder Grenzen, voor een documentaire over hun werk in Afrika. De oudste Mehari 4x4 op de weg.

Citroën introduceerde in ’79 de Mehari 4x4. In tegenstelling tot de 2cv 4x4 Sahara had hij geen 2 motoren, maar gewoon één aan de voorkant, met een speciale versnellingsbak met inschakelbare 4x4 en reductie. De as naar de tussenbak achterin liep door het chassis.

Ze waren leverbaar in een 2- of 4 persoons versie en met een paar opties; een speciale trekhaak, het reservewiel op de motorkap en 14” wielen in plaats van de gebruikelijke 15”. Beide waren voorzien van terreinbanden. De dorpels waren verhoogd voor meer bodemvrijheid. Wilde dieren werden afgeweerd met dikke bumpers.

No. 3 is in “La Citroën Mehari de mon père” te zien op persfoto’s en in het Citroën-boekje “Ici commence l’Aventure” staat hij prominent gebroederlijk te stralen in de woestijn bij Hombori in Mali. Daar was hij voor de documentaire “Laurence Medecin de Brousse” door Alain Jaspard, die hij maakte voor Artsen zonder Grenzen. De opnamen zelf waren rond Casamance in Senegal, de reis eindigde in Dakar. Via deze link kun je de video bekijken. Later maakten nog meer Mehari 4x4’s een reis naar dezelfde eindbestemming, bij hun inzet tijdens de eerste Paris-Dakar rally.

De auto kwam terug naar Frankrijk, waarna hij in ’88 naar Citroën’s vaste sloper Beke ging. Dit bedrijf verwerkte alle demo-auto’s en andere modellen waar Citroën vanaf wilde. Onder andere veel GS Birotors vonden hier hun einde. Deze 4x4 werd gespaard en op het terrein ingezet, tot hij in ’98 gekocht werd door een liefhebber.

Deze bewaarde de 4x4 in zijn schuur, zocht wat missende onderdelen erbij en bood de auto een paar jaar geleden aan op een veiling. Via een tip van een vriend kwamen we bij de auto terecht, maar de gewenste prijs was ons wat te hoog voor een auto met een prachtig verhaal, maar zonder kenteken. Later konden we alsnog zaken doen en, na een flinke inspanning en veel geduld, een kenteken bemachtigen.

In de tussen tijd hebben we uiterlijk zo min mogelijk aan de auto gedaan om hem voor een verzamelaar zo origineel mogelijk te houden. Zo heeft hij nog zijn originele banden en kentekenplaten uit Parijs. Wel hebben we hem minimaal rijdend gemaakt. Hierbij is ook de specifieke versnellingsbak gereviseerd. De rest van de werkzaamheden willen we ook graag voor je doen, maar pas nadat je besloten hebt hoe je hem precies wil hebben.

De auto heeft een aantal details, bijvoorbeeld in het chassis, die afwijken van de latere 4x4’s. Dat, en zijn gedocumenteerde historie maken het een unieke auto. Als verzamelstuk of als gebruiksauto. Wellicht voor je reis naar Dakar?

(IN ENGLISH)
Of the 1213 cars built, this is No. 3. It first came on the road in Paris, where it was deployed for the press introduction. After this, Citroën made it available to Medecin sans Frontières, for a documentary about their work in Africa. The oldest Mehari 4x4 on the road.

Citroën introduced the Mehari 4x4 in '79. Unlike the 2cv 4x4 Sahara, it didn’t have 2 engines, but just one at the front, with a special gearbox with selectable 4x4 and reduction. The axle to the rear transfer case ran through the chassis.

They were available in a 2 or 4 person version and with a few options; a special tow bar, the spare wheel on the hood and 14" wheels instead of the usual 15". Both were equipped with all-terrain tires. The sills were raised for more ground clearance. Wild animals were repelled with thick bumpers.

No. 3 can be seen in press photos in “La Citroën Mehari de mon père” and in the Citroën booklet “Ici commence l'Aventure” it is prominently shining brotherly in the desert near Hombori in Mali. Alain Jaspard shot “Laurence Medecin de Brousse” around Casamance in Senegal, the trip ended in Dakar. You can watch the video via this link. Later, more Mehari 4x4s made a journey to the same final destination, when deployed during the first Paris-Dakar rally.

The car came back to France, after which it went to Citroën's regular scrap yard Beke in '88. This company processed all demo cars and other models that Citroën wanted to get rid of. Many GS Birotors, among others, met their end here. This 4x4 was saved and used on the property until it was purchased by an enthusiast in '98.

He kept the 4x4 in his shed, looked for some missing parts and offered the car at auction a few years ago. We ended up with the car through a tip from a friend, but the desired price was a bit too high for a car with a beautiful story, but without a registration. Later we were able to do business and, after a lot of effort and patience, obtain a Carte Grise.

In the meantime, we had done as little as possible to the car to keep it as original as possible for a collector. It still has its original tires and license plates from Paris. We did, however, make it at drivable. The specific gearbox was therefore overhauled. We would like to do the rest of the work for you, but only after you have decided exactly how you want it.

The car has a number of details, for example in the chassis, that differ from the later 4x4s. That, and its documented history, make it a unique car. As a collector's item or as a utility vehicle. Perhaps for your trip to Dakar?

Meer informatie

BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen

Stofkuipstraat 31531 NC WORMER

Sander Aalderink

Aanbod van deze aanbieder

Neem contact op