Fiat
Uitvoering: twinair
Alles wissen

Tweedehands Fiat Punto twinair kopen?

Meteen al een verkoopsucces

Met inmiddels zo'n tien miljoen verkochte auto's mag de Fiat Punto best een succesnummer worden genoemd. De compacte hatchback wordt dan ook na de introductie van 1993 nog altijd volop geproduceerd, ondanks felle concurrentie van soortgenoten als de Ford Fiesta en de Opel Corsa. De snel populair wordende Punto was in 1993 de opvolger van de Fiat Uno die buiten Europa nog enige tijd werd geproduceerd. De Punto week overigens niet veel af van de Uno en dat was niet vreemd, want ook onder de nieuwe wagen stond de signatuur van ontwerper Giugiaro. Natuurlijk waren er wel elementen die afweken van de voorganger, zoals de grilloze voorkant en de zesde versnelling, waarmee Fiat opnieuw vooruitstrevend was. Ook het strak doorgetrokken dashboard was afwijkend van wat tot dan toe gangbaar was. De beloning kwam al snel: het model werd in 1995 'Auto van het Jaar' in Europa door een andere miniwagen, de Volkswagen Polo, te verslaan. Opvallend voor Fiat was de introductie van een cabrioversie in 1994. Dat was voor het eerst sinds 1973 toen de Fiat 850 Spider uit de productie werd genomen. Het in 55.000 exemplaren verkochte model was één van de goedkoopste cabrio's van die tijd en tegenwoordig als tweedehands auto nog erg populair.

De tweede generatie

De eerste generatie bleek dus een groot succes, bijna vier miljoen exemplaren verlieten de showrooms tot de tweede generatie in 1999 werd gelanceerd. Even werd overwogen in verband met het eeuwfeest van Fiat de naamgeving te veranderen in Cento ('honderd') maar daar werd vanwege het succes van de Punto wijselijk vanaf gezien. Voor de Turijnse fabrikant was dat feitelijk een stijlbreuk, want doorgaans werd wel altijd voor een nieuwe naam gekozen. Al was deze Punto ook in grote lijnen niet echt een nieuw model, met dezelfde karakteristieke achterlichten, het grilloze front en de platte koplampen. Die beide laatste elementen werden in 2003 veranderd: de koplampen werden groter en de auto werd voorzien van een echte grille. Deze nieuwe Fiat Punto werd ook voorzien van common-rail techniek bij de dieseluitvoering en van Dualdrive stuurbekrachtiging.

Afscheid van het snorretje

De Fiat Punto kreeg enkele minder geslaagde varianten als de Grande Punto en de Punto Evo, die in Nederland juist bijzonder aansloeg vanwege het belastingvoordeel en voor een recordjaar qua verkopen zorgde, maar elders geen succes bleek. In 2012 werd daarom de 'oude naam' weer van stal gehaald en verscheen de derde generatie van de Fiat Punto. Opvallend was het verdwijnen van de zo kenmerkende voorkant die veel weg had van een snorretje. Bovendien werd de Twinair tweecilinder turbo benzinemotor aan het arsenaal toegevoegd, één van de schoonste motoren op de markt. Dat bood voor de koper vooral voordeel op financieel vlak: wegenbelastingvrij, geen BPM en slechts 14% bijtelling. Bij het interieur werd grotendeels voortgeborduurd op dat van de Evo. De basisversie Fiat Punto Pop werd standaard geleverd met elektrische ramen vóór, elektrisch verstelbare buitenspiegels, dagrijverlichting, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en twee airbags. De modellen Easy en Lounge waren de meer luxueuze uitvoeringen. Doordat de vooral in de dieselversie zeer zuinige Punto ook in de rallysport wel succesvol was en er zelfs een Punto Van leverbaar is, kent de auto een breed scala aan afnemers. Van de semi-sportieve rijder tot de kleinere koeriersdiensten. Een veelzijdig wagentje dus!