Austin-Healey 3000 Mk1 BT7

Gewijzigd sinds 1 dag
Blokweg logoBereken je autolening

Austin-Healey 3000 Mk1 BT7

(Financieren?)
€ 66.500,-
  • BouwjaarFeb 1960
  • Kilometerstand697 km
  • Vermogen135 PK
  • BrandstofSuper 95
  • SchakelingHandgeschakeld
  • KenmerkenGeelCabrio2 deuren4 zitplaatsen
  • KentekenPM-46-36

Informatie van de verkoper

See for information in English down below.

Austin Healey 3000 MK1 BT7 1960

- Volledig gerestaureerd
- Meer dan € 35.000,- aan facturen
- Matching numbers
- Diverse upgrades (louvres, aluminium benzinetank etc.)
- Handgeschakelde 4-versnellingsbak met overdrive
- Wordt geleverd met sportieve zwarte velgen, kan eventueel geleverd worden met grijze spaakvelgen (zie foto's)

De iconische Austin Healey 3000 is één van de populairste Engelse sportauto's. Ongeveer 90% werd nieuw verkocht in het noorden van de Verenigde Staten, zo ook dit exemplaar. Op 14 juli 1959 werd de auto verscheept met Hambro Trading Inc. Seattle, Washington als bestemming. Uiteindelijk op 28-02-2022 werd de Austin Healey voor het eerst op Nederlands kenteken geregistreerd. Maak kennis met de tijdloze schoonheid van de Austin-Healey 3000 Mk1 BT7 (bouwjaar op papier 1960). Deze klassieker is volledig gerestaureerd en uitgevoerd in ''Primrose yellow'' met prachtig afgewerkt zwart interieur.

Deze Austin-Healey is volledig gedemonteerd en vervolgens totaal gerestaureerd tot in detail. Dit is terug te zien aan zowel de staat als de foto's en facturen die bij de auto aanwezig zijn. Hij heeft de originele matching numbers 2.9 liter in-lijn-zescilinder motor met 2 SU-carburateurs onder de motorkap, gekoppeld aan een soepele handgeschakelde 4-versnellingsbak met overdrive. De louvres in de spatborden werden door Healey toegevoegd aan de Works Rally-auto's om de warme lucht onder de motorkap sneller af te voeren, dit zorgt voor extra koeling. Daarnaast zijn er nog diverse upgrades toegepast wat zorgt voor een veiligere en en verbeterde rijervaring waaronder aangepaste rembekrachtiging, een aluminium benzinetank en een kunststof koelfan. Het houten Moto Lita stuur is niet alleen mooi om te zien maar zorgt ook voor een makkelijke instap en betere besturing. De side-pipe zorgt voor meer bodemvrijheid en een waanzinnig geluid. Nieuwe zwarte 15 inch 72-spaak velgen, omringd door nieuwe Vredestein Sprint banden, zorgen voor goede grip en betere wegligging. De auto kan ook geleverd worden met grijze spaakvelgen. Mistlampen op de voorbumper, samen met de chromen bumpers, grille en accenten maken het plaatje compleet.

Het interieur is mooi afgewerkt tot in detail. Het houten Moto Lita stuur contrasteert mooi met het zwarte dashboard. De Healey wordt geleverd met nieuwe soft top en zijruitjes. Daarnaast is een tonneaucover aanwezig waarmee de auto makkelijk is af te dekken tijdens een stop.
Kortom: een Austin-Healey is in topconditie en goed gedocumenteerd. Hij wordt geleverd met een BMIHT certificaat, talloze facturen en foto's van de restauratie. Deze facturen totaliseren op een totaalbedrag van meer dan €35.000,-. Alles wijst op de zorg en toewijding waarmee deze klassieker is behandeld en gerestaureerd. Dit is uw kans om een stukje autogeschiedenis in handen te krijgen.


Algemene informatie over de Austin-Healey 3000
De Austin-Healey 3000 kwam in 1959 op de markt en werd geproduceerd tot en met 1967. De 3000 was de opvolger van de 100-6. Dit voorgaande model had een een motor met minder cilinderinhoud (2.6 liter) en minder pk’s ten opzichte van de 3000 die voorzien is van een 3-liter motor met 130 pk. Austin Healey's waren destijds zeer succesvol op races en rally's. Een voorbeeld hiervan is BMC team rijder Pat Moss, de zus van sir Stirling Moss. Zij behaalde een 4e plaats in de Rally van Luik-Rome-Luik in België in een Austin-Healey 100/6 en won de eerste van haar vijf Europese Rallykampioenschappen voor dames. In 1960 behaalde Moss de algemene overwinning in Luik-Rome-Luik in een Austin-Healey 3000 en eindigde ze 2de in de Coupe des Alpes. De laatste Austin-Healey werd gebouwd in 1967 en de 3000 werd opgevolgd door de MG-C.


Austin Healey 3000 MK1 BT7 1960

- Fully restored
- Over € 35,000 in invoices
- Matching numbers
- Various upgrades (louvres, aluminium fuel tank etc.)
- 4-speed manual transmission with overdrive
- Comes with sporty black rims, can optionally be supplied with grey spoke rims (see photos)

The iconic Austin Healey 3000 is one of the most popular British sports cars. About 90% were sold new in the northern United States, including this example. On 14 July 1959, the car was shipped with Hambro Trading Inc. Seattle, Washington as its destination. Finally on 28-02-2022, the Austin Healey was registered for the first time on Dutch registration plates. Meet the timeless beauty of the Austin-Healey 3000 Mk1 BT7 (year of construction on paper 1960). This classic is fully restored and finished in ‘’Primrose yellow‘’ with beautifully finished black interior.

This Austin-Healey has been completely dismantled and then totally restored in detail. This is reflected in both the condition and the photos and invoices that come with the car. It has the original matching numbers 2.9-litre in-line six-cylinder engine with 2 SU carburettors under the bonnet, mated to a smooth 4-speed manual transmission with overdrive. Louvers in the wings were added by Healey to the Works Rally cars to dissipate hot air under the bonnet faster, this provides extra cooling. Various upgrades were also applied which ensured a safer and and improved driving experience including modified power brakes, an aluminium petrol tank and a plastic cooling fan. The wooden Moto Lita handlebars are not only beautiful to look at but also provide easy entry and better handling. The side-pipe provides more ground clearance and an insane sound. New black 15-inch 72-spoke rims, surrounded by new Vredestein Sprint tyres, ensure good grip and better handling. The car can also be supplied with grey spoke rims. Fog lights on the front bumper, along with chrome bumpers, grille and accents complete the picture.

The interior is beautifully finished in detail. The wooden Moto Lita steering wheel contrasts nicely with the black dashboard. The Healey comes with new soft top and side windows. There is also a tonneau cover that makes it easy to cover the car during a stop.
In short, an Austin-Healey is in top condition and well documented. It comes with a BMIHT certificate, numerous invoices and photos of the restoration. These invoices total more than €35,000. Everything points to the care and dedication with which this classic has been treated and restored. This is your chance to get your hands on a piece of automotive history.


General information about the Austin-Healey 3000
The Austin-Healey 3000 entered the market in 1959 and was produced through 1967. The 3000 was the successor to the 100-6. This previous model had an engine with less displacement (2.6 litres) and less horsepower compared to the 3000 which featured a 3-litre engine with 130 hp. Austin Healey's were very successful at races and rallies at the time. An example is BMC team driver Pat Moss, sister of sir Stirling Moss. She finished 4th in the Liege-Rome-Liège Rally in Belgium in an Austin-Healey 100/6 and won the first of her five Women's European Rally Championships. In 1960, Moss took overall victory at Liege-Rome-Liege in an Austin-Healey 3000 and finished 2nd in the Coupe des Alpes. The last Austin-Healey was built in 1967 and the 3000 was succeeded by the MG-C.

Meer informatie

Interieurkleur: Zwart
Emissieklasse: Euro 0
BTW/marge: BTW niet verrekenbaar voor ondernemers (margeregeling)
Motorrijtuigenbelasting: geen

Eekstraat 28375 HN OLDEMARKT

Afdeling Verkoop

Aanbod van deze aanbieder

Neem contact op