Hoe de dagwaarde van een motor vaststellen

Motorrijders zijn doorgaans zuinig op hun motor. De motor hoeft dan niet APK gekeurd te worden net als een auto, maar vaak is de eigenaar van een motor er des te voorzichtiger op. Het is belangrijk om te weten wat de dagwaarde is van de motor, als het gaat om het afsluiten van een verzekering of de verkoop van de motor. Ook voor het afsluiten van een verzekering, is het belangrijk om de dagwaarde van de motor te bepalen. Op deze wijze weet de verzekering wat het uit te keren bedrag is bij een schade.

'Wat is mijn motor waard?'

Als de motor verkocht wordt, is het handig om antwoord te krijgen op de vraag 'wat is mijn motor nog waard?'. Hierdoor wordt het een stuk eenvoudiger om een verkoopprijs vast te stellen. Wat een motor waard is, hangt samen met de dagwaarde van de motor, maar vooral de staat van de motor, het bouwjaar, het merk en type en het gereden aantal kilometers. Soms is er ook nog sprake van een stuk emotionele waarde, al is dit niet in een geldbedrag uit te drukken. De dagwaarde van een motor op kenteken bepalen is de meest eenvoudige manier om de waarde van de motor vast te stellen. Diverse websites bieden deze waardebepaling aan. Bij de dagwaarde van de motor berekenen op basis van het kenteken, dient alleen het kenteken en de kilometerstand ingevuld te worden. Er wordt uitgegaan van een motor die in goede staat verkeert. De vraag is echter wel hoe accuraat deze waardebepaling van de motor is, zeker als er veel extra's op de motor zijn aangebracht.

De markt onderzoeken en verkopen

Wat de waarde is van een motor kan ook vastgesteld worden door 'te observeren'. Hier wordt niets meer mee bedoeld dan te kijken wat er op de markt te koop is. Kijk dan ook op diverse websites waar motoren aangeboden worden. Het is natuurlijk een kwestie van een realistische prijs vinden en een uitgangspunt is onmisbaar bij bijvoorbeeld een verkoop. Zoek tussen de advertenties naar soortgelijke motoren. Let hierbij op type, bouwjaar, kilometerstand en de staat waarin de motor verkeert. Alleen als de aangeboden motoren soortgelijke specificaties hebben, is een prijsvergelijk zinvol. Mocht het zover komen dat de motor te koop komt te staan, zet dan altijd wel wat hoger in dan de gekozen minimumprijs. Wellicht is er iemand die meer biedt. Een dealer of garagehouder zal bij inruil echter wel standaard van de dagwaarde van een motor uitgaan. Er moet tenslotte winst gemaakt worden wanneer de motor door de dealer weer verkocht wordt. Een particulier kan een motor wellicht minder goed op waarde schatten, tenzij het een kenner betreft. De kans dat er wat meer voor een motor betaald wordt door een particuliere koper dan bij het inruilen bij een dealer, is groot.

Een motor taxeren

Bij de standaard motoren zonder schade volstaat vaak een waardebepaling door op internet de kilometerstand en het kenteken in te voeren. Zeker bij de speciale uitvoeringen of 'custom made bikes' kan het geen accurate waardebepaling zijn. In dit geval biedt het uitkomst om de motor te laten taxeren door een erkende taxateur. De taxateur is expert op het gebied van motoren en weet wat er op de markt te verkrijgen is. Zij zullen de motor op alle kenmerken onderzoeken en op basis hiervan de waarde van de motor berekenen. Veel verzekeraars van motoren stellen een taxatie verplicht, zeker als er een allrisk verzekering wordt afgesloten. Hierdoor is het voor de verzekeraar duidelijk wat er uitgekeerd moet worden als er onverhoopt een ongeval plaatsvindt waarbij de motor total loss verklaard wordt. Een erkend taxateur zal na taxatie ook een officieel taxatierapport afgeven. Naast een bewijsstuk voor een verzekeraar, kan een taxatierapport ook uitkomst bieden als een motor verkocht wordt. De potentiële verkoper is sneller overtuigd van wat de motor waard is. Tevens is er direct minder onderhandelingsruimte voor de kopende partij. Aan het laten taxeren van een motor zijn wel kosten verbonden, maar deze kosten zullen zichzelf uiteindelijk terug verdienen.