Peugeot
Uitvoering: allure
Alles wissen

Tweedehands Peugeot 208 allure kopen?

Tweedehands Peugeot 208: een compacte en moderne hatchback

Toen Peugeot in 1983 de 205 introduceerde, werd dat al snel een doorslaand succes. De auto won talloze prijzen en werd over de hele wereld miljoenen keren verkocht. De opvolger 206 was iets minder legendarisch, maar ging zelfs nog vaker over de toonbank. In 2006, bij de introductie van de 207, ging het echter mis. Hoewel de auto goed werd ontvangen en hoog scoorde bij critici, vonden velen dat er één ding helemaal verkeerd was: het karakter van de auto. De lichte, compacte en vooral speelse 205 was veranderd tot een grote, zware en misschien zelfs wel logge auto. Met de 208, onthuld in 2012, betoonde Peugeot weer eer aan de 205. Ten opzichte van de 207 werd gemiddeld zo'n 173 kilo geschrapt, de omvang werd gereduceerd en ook de prijs werd verlaagd, hoewel de 207 over het algemeen relatief voordelig was geprijsd. De 208 werd dan ook zeer positief ontvangen.

Compact, maar niet klein

De Peugeot 208 is circa 7 centimeter korter dan de 208 en ook minder breed en minder hoog. Dankzij een zeer uitgekiend design is de binnenkant echter groter, met vooral ook meer nuttige ruimte. Zo is onder meer de beenruimte achterin vijf centimeter ruimer en past er 15 liter bagage extra in de kofferbak. Ook de rest van het interieur is met veel aandacht voor gebruiksgemak en comfort ontworpen. Neem bijvoorbeeld het grote touchscreen, dat hoog op de middenconsole is geplaatst en onder meer de geluidsinstallatie en de telefoon bedient. Bij een tweedehands auto waarbij die optie is geïnstalleerd, dient het touchscreen ook als bedieningspaneel voor de navigatie. Deze hatchback is overigens beschikbaar als drie- en als vijfdeurs. Beide uitvoeringen bieden de ruimte aan vijf passagiers.

Zuinig, maar toch lekker pittig

De Peugeot 208 blinkt niet uit door grote motoren: de kleinste versie heeft een 1,0 liter benzinemotor die maximaal 68 pk kan opwekken. Maar een auto van dit formaat heeft dan ook niet erg veel nodig. De lichtste 208 is namelijk met slechts 975 kilo 268 kilo lichter dan de 207 en ook lichter dan veel andere auto's in het compacte B-segment, waardoor deze auto volgens veel critici alsnog lekker pittig rijdt. Bovendien is de motor relatief zuinig, met een fabrieksuitstoot van 4,3 liter per 100 kilometer (1 op 23) bij de zuinigste benzineversie, en 3,8 liter per 100 kilometer (1 op 26) bij de dieselversies. Voor de liefhebber zijn er nog diverse uitvoeringen met grotere motoren verkrijgbaar. De topversie is de Peugeot 208 GTi, die met zijn 1,6 liter benzinemotor in 6,8 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur sprint en pas ophoudt met accelereren bij 230 kilometer per uur.

Occasion 208: zoals een compacte hatchback hoort te zijn

De 207 was in vele opzichten een uitstekende auto, maar veel critici vonden dat de ziel van de vermaarde 205 een beetje verloren was gegaan. Bij de 208 is de 205 weer helemaal terug, in een nieuw jasje. Compact, wendbaar, pittig, en tegelijkertijd comfortabel, relatief ruim vanbinnen en voorzien van alle moderne gemakken, waaronder zelfs een touchscreen-bedieningspaneel. Het lage gewicht zorgt ervoor dat de auto met een kleine en zuinige motor toch pittig rijdt. Daarmee is deze tweedehands auto precies zoals een compacte hatchback tegenwoordig hoort te zijn.